Dříve, než začneme rozvíjet téma paliva, zaměřme se na to, co je spalovací motor a jak funguje, včetně toho, jaký je rozdíl mezi benzinem a naftou .
Ačkoli oba typy využívají vnitřní spalování ke generování energie, liší se v klíčových aspektech fungování. Benzinový motor využívá tzv. Otto cyklus. Ten začíná nasátím směsi vzduchu a benzínu do komory, kde je směs mačkaná pístem.
Tento proces generuje expanzi plynů, která pohání píst a v konečném důsledku i vozidlo. Benzinové motory jsou oblíbené pro svou schopnost dosahovat vysokých otáček a jsou typicky používány v osobních automobilech pro jejich plynulý chod a výkon. Naopak naftový motor, známý také jako motor na principu Dieselova cyklu, funguje jinak.
Do spalovací komory je nasáván pouze vzduch, který je následně stlačen na vyšší míru, než v benzínovém motoru. To způsobí zahřátí vzduchu na teplotu, která je dostatečně vysoká na to, aby automaticky zapálila naftu vstříknutou do komory.
Vysoká účinnost stlačení směsi a samozápalný proces umožňují naftovým motorům poskytovat výrazně vyšší točivý moment. To je činí ideálními pro těžká nákladní vozidla či použití vyžadující velkou tahovou sílu. Benzinové motory tak nabízejí hladký chod a rychlé zvýšení otáček, zatímco naftové motory mnohem silnější tah.
K pohonu spalovacího motoru jsou používána tekutá paliva, tedy benzin a nafta. Jejich vlastnosti, kvalita a výkonnost jsou definovány přesnými normami, které zajišťují jejich spolehlivé použití po celém světě a ve všech spalovacích motorech.
Parametry běžných paliv, jako jsou oktanové číslo pro benzin a cetanové číslo pro naftu, určují jejich schopnost odolat samovznícení a jejich výkon v rámci pohonu.
Vyšší oktanové číslo znamená lepší odolnost benzinu proti klepání motoru, což je důležité pro vysokovýkonné motory. Naopak vyšší cetanové číslo značí rychlejší samovznícení nafty, což zlepšuje startování motoru a redukuje emise. Normy pro paliva stanovují mezní hodnoty pro různé chemické složky a fyzikální vlastnosti.
Samotný proces zpracování paliv začíná destilací ropy v rafineriích, kde se surová ropa rozdělí na různé frakce. Tyto jsou následně upravovány chemickými a fyzikálními procesy a to tak, aby se tak dosáhlo požadovaných vlastností hotových paliv.
Výsledkem těchto přísných procesů zpracování a regulací je široká paleta standardních paliv, která jsou optimalizována pro různé typy motorů. Samozřejmě, paliva jsou neustále vylepšována v reakci na technologický pokrok a environmentální požadavky. Totéž platí i pro motorové oleje důležité pro hladký chod motoru.
Oproti standardním palivům jsou ta prémiová, ať už prémiový benzín nebo diesel, na mnohem vyšší kvalitativní úrovni a to hned z více důvodů.
Jedním z hlavních rozdílů mezi prémiovým a standardním benzínem je především oktanové číslo. Prémiový benzin má typicky vyšší oktanové číslo, což znamená lepší odolnost proti samovznícení a nižší klepání motoru.
Tato vlastnost je obzvláště důležitá pro vysokovýkonné motory, kde může vyšší oktanové číslo zlepšit jeho výkon a efektivitu. Cetanové číslo u naftových paliv zase indikuje schopnost paliva samovznícení a prémiový diesel má vyšší cetanové číslo. To mu umožňuje rychlejší startování, tišší chod motoru a lepší efektivitu.
Prémiová paliva také obsahují speciální aditiva a vylepšovací přísady. Ty pomáhají čistit a chránit palivový systém a spalovací komory motoru. Tato aditiva také zlepšují mazání a snižují usazeniny a korozi, čímž prodlužují životnost motoru.
Z hlediska environmentálního dopadu jsou prémiová paliva přizpůsobena tak, aby produkovala méně emisí. Navzdory všem těmto výhodám není použití prémiových paliv vždy nutné pro všechna vozidla. Ano, mají svůj smysl, ale ve většině případů je standardní palivo od ověřeného výrobce či distributora plně dostačující volbou.
Alternativou k používání prémiových paliv jsou aditiva. Jedná se o chemické přísady, které mají zlepšit vlastnosti standardních paliv. Jde zejména o zvýšení účinnosti, zlepšení čistoty spalování, zlepšení výkonu motoru a snížení emisí a spotřeby.
Aditiva mají význam pro udržení optimální funkčnosti vozidla a motoru po celý rok, včetně náročných zimních podmínek. Při benzinových aditivách jde hlavně o zlepšení oktanového čísla a čištění palivového systému. Zabraňují také tvorbě usazenin v palivovém systému a tak zajišťují hladší spalování paliva.
Kromě toho pomáhají tato aditiva předcházet i korozi a zlepšují odolnost paliva proti oxidaci a zhoršování. Naftová aditiva se zase zaměřují na zlepšení cetanového čísla, snižování bodu tuhnutí paliva a čištění vstřikovacích trysek.
Tímto přispívají k efektivnějšímu startování v chladném počasí, redukci kouřivosti a snížení hladiny hluku motoru. Podobně jako u benzinových aditiv, i naftová aditiva pomáhají v boji proti korozi a zlepšují celkovou účinnost spalování. Aditiva do paliv tedy představují velmi účinný nástroj pro všechny řidiče.
Chcete-li maximalizovat výkon vozidla a prodloužit životnost motoru, ale nechcete tankovat prémiová paliva, aditiva budou pro vás skvělým pomocníkem!
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024